BITO in de e-commerce

Onvoorspelbaarheid in e-commerce vraagt om
modulaire magazijninrichting

In een tijd met snel wisselende vraag en toenemende concurrentie uit onverwachte hoek, is het voor veel bedrijven lastig om ver vooruit te kijken. Met name in e-commerce vinden grote veranderingen plaats in de verdeling van snellopers en langzaamlopers. Hoe rechtvaardig je in zo’n onvoorspelbare markt een investering inopslagsystemen? Het antwoord ligt in modulaire stellingsystemen.

ecommerce BITO
Onvoorspelbaarheid

Dat het belang van e-commerce als verkoopkanaal snel toeneemt, is geen nieuws meer. Kenmerk van een dergelijke groeimarkt is de grote onvoorspelbaarheid.  De winnaars van vandaag hoeven niet de winnaars van morgen te zijn. Wie had in 2010 verwacht dat Zalando in vijf jaar tijd zijn omzet zou vertienvoudigen? Wat Zalando ook laat zien, is dat de concurrentie vaak uit onverwachte hoek komt. Steeds meer consumenten bestellen bijvoorbeeld bij buitenlandse webwinkels.
B
elgië en Nederland scoren op dat vlak met respectievelijk 34 en 21% ver boven het Europese gemiddelde van 15%. Deze trend biedt behalve bedreigingen ook kansen voor etailers uit de Benelux; steeds vaker zetten ze webshops in andere landen op.

Wat de onvoorspelbaarheid nog verder vergroot, zijn algemene trends zoals de steeds kortere levenscycli van producten. Een getal dat de ronde doet, is dat bedrijven vandaag de dag de helft van hun omzet halen uit producten die minder dan drie jaar oud zijn. Het spreekt voor zich dat dit getal in sectoren zoals de consumentenelektronica nog groter zal zijn. Welke etailer durft in deze tijd dan te voorspellen hoe zijn business er over twee, drie of vier jaar uitziet?

 

Impact op magazijnen

De onvoorspelbaarheid heeft grote impact op de magazijnen van webshops. Allereerst kan een onbeduidend artikel uit het assortiment opeens een snelloper worden als het een paar posities stijgt op de ranglijst van prijsvergelijkingssites of als een Google-campagne boven verwachting scoort. Een traditioneel magazijn met legbordstellingen voldoet dan soms niet meer om aan de grote vraag te voldoen.
Het kenmerk van legbordstellingen is immers dat ze minder geschikt zijn voor artikelen met een grote omloopsnelheid. Om te voorkomen dat orderpickers misgrijpen, is voor deze artikelen een grote pickvoorraad nodig die in een magazijn met legbordstellingen veel kostbare ruimte in beslag neemt. De consequenties zijn stijgende loopafstanden en een dalende productiviteit van orderpickers.  

Magazijn efficiënt inrichten

Doorrolstellingen bieden in dit geval uitkomst.

  • Deze stellingen maken het mogelijk om de complete pickvoorraad achter elkaar te plaatsen, zodat niet langer kostbare picklocaties bezet worden door goederen die niet direct nodig zijn. De hellende wieltjesrails in de stellingen garanderen dat de achterliggende producten, bakken of dozen automatisch naar voren rollen als de voorste wordt uitgenomen.
  • Doorrolstellingen leiden niet alleen tot 20 procent minder ruimtebeslag, maar ook tot kortere loopafstanden omdat de snellopers dichter bij elkaar liggen. Wie door gebruik van doorrolstellingen 66 procent op looptijd weet te besparen, boekt een tijdwinst van 40 procent op het orderpickproces. 
  • Bijkomend voordeel is dat het orderpicken en aanvullen van picklocaties door het installeren van doorrolstellingen fysiek van elkaar worden gescheiden. Dat voorkomt opstoppingen in gangpaden en leidt bovendien tot een efficiënter aanvulproces.

     

Longtail in het magazijn

De onvoorspelbaarheid in e-commerce betekent niet alleen dat langzaamlopers opeens snellopers kunnen worden en omgekeerd, maar ook dat de verhouding tussen langzaamlopers en snellopers snel kan veranderen. Meer en meer webshops onderscheiden zich bijvoorbeeld van fysieke winkels door een veel uitgebreider assortiment aan te bieden. Waar het voor retailers misschien niet loont om een artikel dat eens per maand wordt verkocht in elke winkel op voorraad te leggen, kan het voor een webshop wel interessant zijn om ruimte in het centrale magazijn vrij te maken. Dat betekent dat bij webshops met een dergelijke ‘longtail’ relatief meer langzaamlopers in het magazijn liggen en dus meer legbordstellingen nodig zijn.
Andersom maken ook steeds meer retailers de keuze om weinig verkochte artikelen niet meer in elke winkel in het schap te leggen, maar alleen online beschikbaar te stellen. Dat betekent dat een artikel dat in het e-commercemagazijn eerst een langzaamloper was, door de toename van het aantal online bestellingen opeens een snelloper kan worden.

Modulaire magazijninrichting

Hoe kunnen webshops in hun magazijn inspelen op de grote onvoorspelbaarheid?

  • Allereerst door met grote regelmaat het assortiment en het orderpatroon te analyseren. Let daarbij niet zozeer op de omloopsnelheid, maar op de pickfrequentie per artikel: hoe vaak moet een orderpicker naar een bepaalde picklocatie toe om een of meerdere stuks van het artikel te pakken? Een product met een hoge omloopsnelheid kan een lage pickfrequentie hebben als het slechts om één klant gaat die ééns per maand een volle vrachtauto bestelt.
  • Kies daarnaast voor een inrichting van het magazijn met modulaire legbord- en doorrolstellingen. Een modulaire magazijninrichting biedt allereerst de mogelijkheid om de afmetingen van picklocaties - zeker bij boutloze stellingconstructies - steeds weer te veranderen door legborden, wieltjesrails of geleidingsrails te verplaatsen of toe te voegen. Alle componenten zijn telkens weer opnieuw bruikbaar.
  • Daarnaast is het met een modulair stellingsysteem mogelijk om bijvoorbeeld een bestaande palletstelling eenvoudig om te bouwen tot een doorrolstelling of legbordstelling. Als de legborden ook nog eens een kwartslag worden gedraaid, is het mogelijk om optimaal gebruik van de diepte van een palletstelling te maken. Daardoor ontstaan nog meer legbordlocaties, die via de gangpaden tussen de legbordlocaties toch goed bereikbaar zijn.
    Zelfs de staanders van legbordstellingen zijn opnieuw te gebruiken in doorrolstellingen. Voorwaarde is wel dat het totale gewicht van de opgeslagen artikelen inclusief de wieltjesrails en geleidingsrails beperkt blijft tot het maximum dat op de belastingsborden staat vermeld. Dat betekent in de praktijk dat alleen lichtgewicht artikelen mogen worden opgeslagen of dat de kanalen niet helemaal kunnen worden gevuld.

Meer weten over opslagoplossingen in de e-commerce? 

Neem vrijblijvend contact op en ga een gesprek met ons aan!

         

Adviserend bezoek?