L’Oréal breidt distributiecentrum uit met mobiele doorrolstellingen van BITO

23 December 2010 - 15.55 u.

Aartselaar/Nijvel - L'Oréal heeft zijn distributiecentrum verder uitgebreid. BITO voorzag mobiele doorrolstellingen waarmee flexibele pickstations werden gecreëerd. Deze oplossing verkort de looptijd met maar liefst 41%.

Om de distributie van de verzorgingsproducten, parfumerie en make-upartikelen te optimaliseren (zeker nu de drukke eindejaarsperiode eraan komt), heeft L'Oréal zijn distributiecentrum verder uitgebreid. De opstelling van de doorrolstellingen kan ten allen tijde worden aangepast afhankelijk van de drukte en het aantal producten van het moment.


Het magazijn in Nijvel biedt L’Oréal 16.000 m² opslagruimte voor de parfumerie-, make-upartikelen en verzorgingsproducten van o.a. Giorgio Armani, Helena Rubinstein, Lancôme, Biotherm en andere kwaliteitsmerken. Het distributiecentrum verdeelt vandaag 9.300 verschillende productreferenties naar alle verkooppunten in de Benelux en de Scandinavische landen. Het luxegamma van Yves Saint Laurent, dat L’Oréal eind 2008 kocht, bevat ongeveer 1.200 extra productreferenties. Een bijkomende magazijnuitbreiding van 10% was hiervoor noodzakelijk. BITO monteerde extra mobiele doorrolstellingen en schuine legbordstellingen met kunststofbakken in het magazijn van L’Oréal.

 

Flexibele pickstations dankzij mobiele doorrolstellingen van BITO

Jean-Marc Legrand, logistiek manager bij L’Oréal: “Sinds de oprichting van ons magazijn in Nijvel in 2002 werkt L’Oréal met de doorrolstellingen van BITO. Na diverse studies van verschillende orderverzamelsystemen is ons huidig systeem met orderbon en handscanner het meest optimaal gebleken. Vandaag werkt L’Oréal met een foutenpercentage van 0.001 %. Dankzij de flexibele pickstations van BITO kunnen we ook sneller inspelen op dringende orders. L’Oréal heeft veel seizoensgebonden artikelen in zijn gamma en bijgevolg ook veel snelwisselende producten. Een flexibel en mobiel pickstation is daarom cruciaal. Met een mobiel pickstation kan je makkelijker switchen van locatie en je magazijn (her)inrichten naargelang de orders en producten die binnenkomen. Hierdoor kunnen we onze looptijden voor het orderverzamelen kort houden. Dit is zeer belangrijk aangezien wij sommige winkels meermaals per week beleveren.”

 

Vlot orderverzamelproces

DoorrolstellingHet orderverzamelproces bij L’Oréal is gebaseerd op een unieke klaverbladschikking van de pickingzones. Elk pickingzone is opgesteld in een U-vorm met mobiele doorrolstellingen als pickstations. Centraal in elke zone staan schuine legbordstellingen van BITO. Tijdens het orderpicken met magazijnwagentjes worden de verschillende zones van het volledige klaverblad.

Het voordeel van de mobiele BITO doorrolstellingen is dat deze snel ingevoegd en verplaatst kunnen worden in de verschillende pickingzones. Zo speelt BITO in op de problematiek van de seizoensgebonden en snelwisselende producten van L’Oréal. De looptijden van het orderverzamelen worden op deze manier altijd zo kort mogelijk gehouden. Dankzij BITO zijn de loopafstanden per dag en per operator van 17 km naar gemiddeld 10 km herleid, een verbetering van maar liefst 41%.

 

Beveiligde doorrolstellingen

DoorrolstellingHet ruime assortiment van L’Oréal bestaat uit heel wat verpakkingseenheden met verschillende afmetingen. Daarom zijn alle geplaatste doorrolstellingen uitgerust met rollenbedden zonder kanaalindelingen. Ook is het personeel van L’Oréal is duidelijk tevreden over de ergonomie van de doorrolstellingen wegens een gemakkelijke grijptoegang tot de producten.

Verschillende producten van L’Oreal bevatten gassen waardoor er een minimaal ontploffingsgevaar is. Om te voorkomen dat projectielen zouden wegvliegen na mogelijke ontploffing, zijn de doorrolstellingen uitgerust met draadpanelen (roosterbeveiliging), sommige aan de zijwand en bovenwand, andere helemaal niet, afhankelijk van de samenstelling van de producten die in de doorrolstellingen liggen. Jean-Marc Legrand, logistiek manager bij L’Oréal: “De kwaliteit van de producten van BITO heeft zich meer dan bewezen. Zo is er nog geen enkele technische tussenkomst nodig geweest sinds op opstart in 2002. De BITO stellingen vergen quasi geen onderhoud en we kenden hierdoor een productiviteitsstijging van 10%.”