Gepersonaliseerde pickingbakken ter ondersteuning van Asco’s pullstrategie

06 June 2012 - 13.47 u.

Asco maakt in zijn magazijn de overstap van een push- naar een pullstrategie. BITO levert functionele pickingbakken type “SK” wat resulteert in minder afval van verpakkingsmateriaal en aanzienlijke tijdswinst bij de ontvangst van de goederen.

Gepersonaliseerde pickingbakken om te voldoen aan pull-strategie

Asco, een wereldwijde leverancier en ontwikkelaar van hoge precisie onderdelen voor de luchtvaartindustrie, schakelt over van een pushstrategie naar een pullstrategie. De keuze voor een pullstrategie dwong het bedrijf ertoe het magazijn en de logistieke werkwijze te herdenken. Asco koos ervoor om zijn stock aan de assemblagelijnen te zetten. Op deze manier zijn de onderdelen onmiddellijk beschikbaar voor de operatoren en is er geen tussenopslag of herverpakking nodig. Dat impliceert eveneens dat Asco op zoek moest gaan naar een ander type bak, die robuust genoeg is om onderdelen naar en van leveranciers op te sturen en toelaat om er ook mee aan de assemblagelijn te werken.

Onze oude magazijnbakken voldoen in de nieuwe pullstrategie niet meer aan de eisen. Met die bakken verloren we te veel tijd met het herverpakken van goederen. De oude bakken konden ook niet opgestuurd worden naar onze leveranciers: ze waren niet stevig genoeg, er stond geen logo van Asco op en ook deksels voor transport ontbraken,” vertelt Sofie Donvil, Senior Buyer General Procurement bij Asco. Asco klopte daarom aan bij BITO, specialist in opslagsystemen en kunststofbakken.

BITO adviseerde Asco de robuuste magazijnbakken met pickopening, type “SK”. Het deksel voor een SK is standaard gemaakt voor gebruik in een orderverzamelomgeving. Aangezien de pickingbak echter ook voor transport gebruikt zou worden, heeft BITO voor Asco een speciaal deksel op maat ontworpen. 

       Gepersonaliseerde Asco magazijnbakken met pickopening      Sofie Donvil: “Voor ons was het belangrijk dat het deksel stevig op de bak blijft tijdens transport, maar dat we het deksel toch op een eenvoudige manier kunnen verwijderen eens de stukken bij ons ontvangen worden. De bak in onze huiskleur en de opdruk van het Asco-logo is dan weer belangrijk om ervoor te zorgen dat de bakken herkenbaar zijn als ze gestockeerd worden bij de leverancier en tijdens het transport”.                  

Snelle overgang , stock onmiddellijk beschikbaar

De overgang naar het nieuwe systeem verliep vlot. De lay-out van de assemblagelijnen werd aangepast zodat het ‘direct-line-feed’-principe opgestart kon worden. Er werden nieuwe rekken geïnstalleerd in de assemblagezone, waardoor de stock onmiddellijk beschikbaar is voor de operatoren. Er werden enkel proefbakken toegestuurd naar BITO om het deksel en de afmetingen te testen.“We zijn erg tevreden over het nieuwe systeem. De gepersonaliseerde BITO-bakken zijn steviger dan de bakken die we voordien gebruikten en bovendien kunnen we nu onze ‘eigen verpakking’ opsturen naar onze leveranciers zodat zij ons ook kunnen leveren in onze ‘eigen verpakking’. Dit spaart enerzijds de kost en manipulatie om de stukken te herverpakken in onze bakken en anderzijds winnen we tijd bij de ontvangst van de goederen zodat ze sneller ter beschikking staan van de productie. Kortom, door de nieuwe bakken besparen we tijd, verpakkingsafval en kosten,” besluit Sofie Donvil.

Lees meer over de BITO-oplossingen of contacteer ons voor advies ter plaatse!

Tel. 03 870 99 00